Thursday, March 31, 2011

Langkah terakhir: Mengikuti Jejak Menuju Taqwa..:)

Salam.. hari ni, sy akan kongsikan langkah terakhir dalam usaha kita untuk menjadi seorang muslim yg bertaqwa iaitu:

E) Mujahadah

Di dalam al-Quran, dasar kepada tuntutan bermujahadah ialah dalam firman Allah:

" Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhaan) Kami, benar2 akan kami tunjukkan kepada mereka jalan2 Kami. Dan sesungguhnya Allah benar2 beserta orang yang berbuat baik." (al-Ankabut: 69)

Jadi, makna mujahadah sebagaimana disyariatkan dlm ayat di atas ialah: Apabila seorang mukmin terseret dalam kemalasan, santai, cinta dunia dan tidak lagi melakukan amalan2 sunnah dan ketaatan yang lainnya tepat pada waktunya, maka ia harus memaksa dirinya melakukan amalan2 sunnah lebih dari sebelumnya. dalam hal ini kita harus tegas, serius dan penuh semangat sehingga akhirnya ketaatan menjadi satu kebiasaan yang mulia dan sikap yg melekat dalam diri kita. Subhanallah..seronoknya kalau dapat jadi macam tu kan?

Hatta Rasulullah s.a.w menyokong perlaksanaan mujahadah dalam amal ibadah. Antaranya:

Dari Abu Hurairah bahawa beliau berkata, Rasulullah s.a.w bersabda, " Sesungguhnya Allah berfirman, ' Tidaklah seorang hamba-Ku mendekat kepadaKu dgn sesuatu yg lebih Ku sukai selain amalan2 wajib dan seorang hamba Ku sentiasa mendekat kepadaKu dgn melakukan amalan2 sunnah sehingga Aku mencintainya. Apabila Aku telah mencintainya, maka Akulah yang menjadi pendengarannya, dan sebagai tangan yang digunakannya untuk memegang, dan sebagai kaki yang dipakai untuk berjalan dan, dan apabila ia memohon kepadaKu pasti Ku kabulkan, dan jika berlindung kepadaKu pasti Ku lindungi."

Subhanallah...apa lagi yang kita harapkan selain dari cinta, pelindungan dan pertolongan dari Allah?? Sesungguhnya cukuplah Allah bagiku.. Allahu akbar! Ya Allah, aku mencintaiMu.. terlalu mencintaiMu..

Seterusnya, untuk kita yang ingin bermujahadah, ada 2 sisi penting yang kita perlu perhatikan dalam amal2 kita.

Pertama: hendaklah amalan2 sunnah tidak membuatkan kita lupa akan kewajiban2 lain misalnya nafkah keluarga bagi yg telah berumah tangga atau hak kepada diri sendiri. Berdasarkan hadith Nabi s.a.w:

"Sesungguhnya Allah mempunyai hak yang harus kamu patuhi. Dirimu pun punya hak yang harus kamu penuhi, dan keluargamu juga punya hak yang harus kamu penuhi. penuhilah setiap hak Allah dan hak mereka." (HR Bukhari)

Kedua: tidak memaksa diri dgn amalan2 yang di luar kemampuannya sbgaimana sabda Nabi s.a.w:

" Hendaklah kalian beramal sesuai dgn kemampuan kalian. Demi Allah, Allah tidak akan bosan sehingga kalian merasa bosan." (HR Bukhari & Muslim)

Tapi, kita kena tahu bezakan kemapuan dan kemalasan. tanya diri kita sama ada kita x buat sesuatu amaln sunnah kerana kita x mampu atau kita malas. berlaku jujurlah pada diri sendiri. Moga setiap kebaikan dibalas oleh Allah dgn sesuatu yg jauh lebih baik. InsyaAllah...

Akhir kata, itulah wahai para da'ie ilallah, beberapa cara untuk menumbuhkan sifat taqwa dalam hati dan ruh kita. Dengan Mu'ahadah kita dapat beristiqamah di atas syari'at Allah dan dgn Muroqobah kita dapat merasakan keagungan Allah, baik di kala sunyi atau ramai. Dengan Muhasabah kita akan bebas dari nafsu yg selalu memberontak dan dgn Mu'aqobah kita kan mampu memisahkan diri dari penyimpangan. Dan akgir sekali, dgn Mujahadah kita kan mampu membaiki diri dan sekaligus menumpaskan kemalasan dan kelalaian dlam diri kita. insyaAllah. Dan di samping usaha2 yg kita lakukan, jgn pernah lupa untuk berdoa kepada Allah kerana Dialah yg memegang hati2 kita. akhir kalam, Moga aku dan kamu termasuk dlm golongan para muttaqin.. insyaAllah.. ameen... =)

No comments: