Sunday, October 16, 2011

Kenapa kena jadi Murabbi??


Sbg pendahuluan, Apa itu Murabbi? Murabbi atau pembina ni 1 istilah dlm tarbiyyah, refer to org yg menyelenggara dan bertanggungjawab dlm proses tarbiyyah suatu kelompok. Biasanya satu kelompok ada 5-10 org. ahli dlm kelompok tu pulak disebut sbg mutarabbi. dan setiap pertemuan antara murabbi dan mutarabbi disebut sbg halaqah atau liqa'. Murabbi ni la yg bertanggungjawab untuk bg penyampaian, mengawal, mengevaluasi dan meneliti setiap proses tabiyyah yg diterima oleh setiap mutarabbi.

Jadi..kenapa ye kena jadi murabbi? herrmmm...jom kita semak!

1) Menyambung mata rantai dakwah

- setiap dari kita yg mengikuti tarbiyyah, salah satu dari arahannya adalah untuk menjadi murabbi. Sy ulang sekali lagi SETIAP org kena jadi murabbi. Setiap org harus ada kebolehan untuk membina org lain dan mewariskan nilai2 yg kita dapat selama mana kita telah mengikuti tarbiyyah. Maenjadi peribadi2 yg mampu mencetak aktivis2 baru sehingga dakwah akan terus bergerak tanpa khuatir dan kehabisan stok generasi. Menjadi murabbi adalah satu kemestian, bukan pilihan.

Kalo kita menolak untuk menjadi murabbi, maka mata rantai dakwah tarbiyyah tu berhenti pada kita. Putus di hujung dan hujung tu adalah kita. jalan terasa kalo dikatakan yg kita lah yg memutuskan mata rantai dakwah tu. Mesti kita xnak jadi org yg macam tu kan? Jadi, jadilah seorang murabbi supaya kita dapat menyambung sejarah dan menggerakkan roda dakwah. Mungkin peranannya nampak sederhana tapi amat mulia dan bermakna bagi kita.

2) Sumbangan pada dakwah

- Dakwah adalah satu pekerjaan yg besar. Cita2nya tinggi. Tujuannya sangat mulia. Perjalanannya pun sangat panjang. Oleh sebab tu, setiap org yg yg terlibat dlmnya mesti berkorban dan memberikan sumbangan. Ada pepatah yg cakap " Sebesar apa pun yg anda sumbangkan untuk dakwah Islam maka itu kecil nilainya bagi dakwah yg sgt luas ini. Akan tetapi, sekecil apa pun yg anda sumbangkan bagi dakwah maka sgt besra nilainya bagi anda sendiri." maknanya? Maknanya...kita yg memerlukan dakwah, bukan dakwah yg memerlukan kita. Segala yg kita sumbangkan sebenarnya segala kebaikan akan balik pada kita semula. Kalau Allah nak, Allah boleh je tegakkan Islam tanpa nak susah2 minta sumbangan dari makhlukNYA. Dia Maha Kuasa. Kalau Allah kata jadi, maka jadilah. tapi tak, Allah minta kita bg sumbangan dlm dakwah sbg satu medan atau ladang untuk kita beramal. Supay profit nya at the end of the day, kita yg dapat bukan Allah s.w.t atau org lain. betol x??

Firman Allah s.w.t:

" Tidaklah sama antara seorang mukmin yg duduk (yg tidak turut serta berperang) yg tidak mempunyai uzur dgn org yg berjihad di jalan Allah dgn harta mereka dan jiwanya. Allah melebihkan org2 yg berjihad dgn harta dan jiwanya atas org2 yg duduk satu darjat. Kepada masing2 mereka Allah menjanjikan pahala yg baik (surga) dan Allah melebihkan org2 yg berjihad atas org yg duduk dgn pahala yg besar. (iaitu) beberapa darjat drpd-Nya, ampunan serta rahmat. dan adalah Allah maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (an-Nisa' 95-96)

Jadi, menjadi murabbi pun salah satu dari sumbangan pada dakwah. malah satu sumbanga yg amat besar nilainya.

3) Tidak ada Outsourcing

- Bukan semua org boleh menjadi Murabbi. Tugas Murabbi hanya boleh dipikul ileh org yg mengikuti tarbiyyah. Kenapa? sebab tugas murabbi ni adalah untuk mencetak kader2 tarbiyyah. jadi, tugas murabbi ni x boleh dipihakketigakan (xbleh dioutsourcingkan). Tugas ini hanya boleh dilakukan oleh kita yg faham apa dan bagaimana tarbiyyah, dan pd masa yg sama dah berinteraksi secara intensif dgn tarbiyyah.

Kita sebenarya sdg membina sebuah bangunan dakwah yg kukuh. yg mampu menaggung amanah menegakkan kalimat Allah di muka bumi. sebuah banguna yg produktif yg terus menerus mengalir darinya kebaikan dan manfaat, yg berjuang untuk kemuliaan umat. Sama mcm membina sebuah rumah, gambar rumahya dah ada. Fungsinya pun dah tahu. masalahnya, rumah ni special sgt2 hingga semua meterial kena buat dan ukur sendiri. Jadi, kerja2 tu semua tak boleh diserahkan kecuali pd org2 yg betul2 tahu dan faham apa dan macam mane ukuran dan material yg diperlukan. Begitulah juga kerja kita sebagai murabbi dlm meyiapkan peribadi2 unggul yg siap ditata dan bergerak bersama. Pekerjaan yg hanya kita mampu lakukannya, jangan harap ada org lain yg menggantikan tugas kita.

Kesimpulannya ikhwah wa akhawat, ayuh kita jadi murabbi!! pada yg telah bergelar murabbi, semoga semagat kita sentiasa berkobar2 dan sentiasa di tahap yg maksimum! moga redha Allah sentaisa bersama dlm setiap hembusan nafas kita dan dalam setiap hayunan langkah kita di jalan ini. InsyaAllah..ameen.. Selawat dan salam ke atas murabbi agung Rasulullah s.a.w yg telah mengerahakn segenap tenaga dan keringat baginda supaya Islam sampai kepada kita pada hari ini. Terima kasih Ya Rasulullah.. Kami mengharapkan pertemuan dan syafaatmu di akhirat kelak...

5 comments:

@tiF said...

rindu kakak! =(

Laut biru said...

rindu kamu juga dik..jom dating! hehe :)

naDhi_islamiC said...

gud ideas!

H2H Token listrik said...

nice gan informasinya..benar2 sangat menarik dan sangat bermanfaat sekali..
makasih banyak gan atas informasinya..

Anonymous said...

UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT