Monday, March 7, 2011

Mengenali Sang Taqwa.. :)

Sekarang sy tgh bace buku bertajuk Tarbiyah Ruhiyah karya Dr. Abdullah Nashih Ulwan. kalo tgok kepada ulasan kat belakang, buku ni menjelaskan tentang cara2 praktikal untuk sampai kepada darjat taqwa. "taqwa", senang disebut tapi nak mencapainya?? Aduhai..ape2 pun, kita kena sentiasa berusaha untuk menjadi seorang mukmin yg bertaqwa, bukan hanya sekadar muslim pada nama..insyaAllah.. Jom ikut saya nak??.. same2 habiskan buku ni.. Mula2, sbg pengenalan jom kita b erkenalan dgn 'taqwa'.. tak kenal maka ta'aruf..:)

Hakikat Taqwa

- taqwa ni lahir sbg kesan dari keimanan yg kukuh. Keimanan yg dipupuk dgn muroqobatullah (diperhatikan oleh Allah). rasa takut dgn adzab-Nya dan pada masa yg sama kita mengharapkan kurnia dan pengampunan dari-Nya.

- sebahagian ulama pula cakap yg taqwa ni apabila Allah tak dapat lihat kita dalam larangannya dan tak kehilangan kita dalam setiap suruhanNya. Ringkasnya, kita tak buat segala yg Allah larang, dan tak tinggal sedikit pun apa yg Allah suruh.

- seterusnya, definisi taqwa melalui kisah Umar al-Khattab dan Ubai bin ka'ab:

Umar al-Khattab bertanya kpd Ubai bin Ka'ab tentang taqwa. Lalu Ubai menjawab,

"Bukankah anda pernah melalui jalan yang penuh duri?" "Ya", jawab Umar "Apa yg anda lakukan saat ini?" "Saya bersiap2 dan berjalan dgn hati2" "itulah taqwa"

Berdasarkan jawapan Ubai, Sayyid Qutb dalam tafsir fi zhilalil qur'an berkata:

" Itulah taqwa, kepekaan batin, kelembutan perasaan, rasa takut terus menerus, selalu waspada dan hati2 jangan sampai terkena duri jalanan... jalan kehidupan yg sentiasa ditaburi duri2 godaan syaitan dan syahwat, kerakusan dan angan2, kekhuatiran dan keraguan, harapan atas segala sesuatu yg tidak bisa diharapkan. Ketakutan palsu dari sesuatu yg tidak layak ditakuti...dan byk lagi duri2 yg lainnya,"

Kesimpulannya, taqwa adalah sumber kebaikan. Jika semua masyarakat termasuk saya dan para pembaca ada sifat taqwa, semua kerosakan, kemaksitan dan kejahatan dapat kita cegah. Dapat la kita semua hidup dalam dunia yg aman dan tenteram. dengan taqwa juga kita dapat membentuk seorang muslim yg cantik akhlaknya. Menjadi duta yg mempromosikan Islam secara tidak lansung kepada golongan bukan muslim. kalau tgok pd akhlak je la kan..let say kita jalan dgn org bukan muslim, agak2, org dapat x bezakan kita dgn org bukan muslim??? kalau x dapt..same je kita dgn mereka..ehmm..rasanya kita kena check balik akhlak kita..akhlak seorg muslim atau tak..wallahu'alam..

insyaAllah next post kite citer pasal jalan2 yg kite perlu lalui untuk jd org bertaqwa plak ye..:) Moga Allah redha dgn usaha kita..ameen..




" Moga langkah2 kita sbg da'i menjadi semakin ringan, kata2 kian berpengaruh, tingkah laku menjadi teladan, penampilan penuh daya tarik, serta sorotan mata kita memancarkan semangat kpd org lain..^_^.."

7 comments:

mentari suci said...

ana setuju..tingkah laku dai'e harus terbaik..ia akan dijadikan teladan oleh rakan2 yg lain..=)
sma2 kite meneruskan sunnah ini..ameen

@tiF said...

wah... menarik...

Laut biru said...

mentari suci: insyaAllah,ameen..

watif: dik, kena bace yg next tau. lagi menarik. huhu..:)

AisYa said...

alhamdulillah.thanks shima coz mengingatkan akk pd sang Taqwa :)
ayh akk slalu crita ttg definisi taqwa melalui kisah Umar al-Khattab dan Ubai bin ka'ab tu tiem dlm usrah family.tp biasalah, kdg2 kite terlupa bl xdiingatkan.

Unknown said...

ku mencari Taqwa...susah rupanya. bukan di celah batu, bukan di Giant, bukan di Mydin tapi dengan taqarrub kepada Allah.

@tiF said...

insyallah... watif sentiasa akan mengunjungi kak shima... heheh ;)

sgt suka post kak yg ni....\
menunggu next post... ;)

Laut biru said...

Kak sya: waah..akak dtg jenguk blog sy!! mekaseh2.. ye kak, kite same2 saling mengingatkan insyaAllah :)

dila: betol2, kalo ada jual kat kedai, x aci la..kesian org2 yg kurang duit x dapat nak beli..ini menjadi bukti betapa adilnya Allah..:)

watif:Alhamdulillah..moga dapat manfaat ye adikku syg..:)