Thursday, March 10, 2011

Langkah 3 :Mengikuti Jejak Menuju Taqwa..:)


" Hai orang2 yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dan hendaklah memperhatikan apa yang telah diperbuat untuk hari esok (akhirat), dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan." (al-Hasyr:18)

Berdasarkan ayat di atas, langkah ke-3 yang saya maksudkan untuk meraih sifat taqwa ialah:

C) Muhasabah

Makna muhasabah ialah kita hendaklah menghisab (menilai) diri kita setelah melakukan amal perbuatan. adakah kita lakukan kerana Allah atau bersifat riak? adakah kita sudah memenuhi hak2 Allah dan hak2 manusia?

Setiap pagi, sbg seorang mukmin kita kena wajibkan diri kita untuk berjanji pada diri sendiri yang hari ni, kita kan perbaiki niat, lakukan ketaatan dan penuhi segala kewajiban kita. Bila sampai petang plak kita kena peruntukkan waktu bersendirian untuk menilai semua yang kita telah lakukan pada hari ni. Bila kita buat kebaikan, panjatkan syukur pada Allah sebab atas hidayah Nya lah kita dapat melakukan perkara tersebut dan berdoa agar Allah menambahkan kebaikan dalam diri kita. Tapi bila yang kita buat tu kejahatan, kita perlu bertaubat dan kembali pada Allah. dan kita kena ingat yang taubat mesti disertai dgn penyesalan, memohon ampun, berjanji tidak akan mengulangi perbuatan dosa itu lagi dan memohaon agar kita beroleh husnul khatimah (pengakhiran yg baik).


Hakikatnya, muhasabah menuntut kita supaya sentiasa menjaga modal, keuntungan dan kerugian kita. modal yang dimaksudkan di sini ialah aqidah Islam itu sendiri. manakala keuntungan adalah ketaatan dan kerugian adalah dosa. Dengan ini, kita sendiri dapat menilai sama ada kita berada dlm golongan yang untung atau sebaliknya... Wallahu'alam...

bersambung....(langkah ke-4)

"Hisablah diri kalian sebelum kalian dihisab, timbanglah diri kalian sebelum kalian ditimbang, dan bersiap-siaplah untuk pertunjukan yang agung (hari kiamat). Di hari itu kamu dihadapkan kepada pemeriksaan, tiada yang tersembunyi dari amal kalian barang satu pun." -Umar al-faruq-

# Ya Allah, ampunkan daku.. janji x buat lagi...:(

2 comments:

noriffahmahussin said...

assalamualaikum..shima, org follow blog shima. what a good effort. may Allah bless u always
~noriffahmahussin.blogspot.com~

Laut biru said...

waalaikumussalam..

jazakillah kak ipah!!..ameen..moga same2 dapat manfaat :)