Tuesday, January 18, 2011

Let's Get Married - Ustaz Ridhauddin


Kesedihan tak dapat pg MK terubat dgn menghadiri talk Ustaz Ridha. Walaupun sy pg ke sana bukanlah termasuk dlm golongan org2 yg merancang untuk kawen dlm masa terdekat..pergi je la..mungkin dapat something yg baru...as expected, asal tajuk cinta je, kat mane2 tempat pun akan penuh. Apa2 pun thumbs up untuk Ustaz Ridha atas satu talk yg sgt menarik wpun hanya sekitar satu jam. It's simple but full of treasure..Jom semak ape yg sy dapat sepanjang talk tersebut. sekadar perkongsian ape yg masih terngiang di telinga dan yg masih berlegar di kepala atau yg terconteng kat buku nota =)

# Marriage is about to choose the right person, at the right time, with the right intention.

# Niat tuk berkahwin perlu jelas. tak cukup sekadar untuk melahirkan zuriat, untuk memenuhi keperluan rohani & tabi'in dll. Kita perlu set ke mana kita ingin membawa sesebuah perkahwinan. macam kita guna GPS, kite perlu set destinasi dulu, then baru bleh start the journey..dan untuk sebuah perkahwinan yg sebenar, the destinasion dat's all of us should lead is jannah..(syurga). Jika setiap dari kita tahu d last destinasion is jannah and work towards it, insyaAllah cinta bawa ke syurga. Menjadi suami isteri hingga ke syurga firdaus. Dat's our aim!!! Ameen...

# Bagi seorang isteri, ketaatan kepada suami berlaku (betul2 teruji) bila kita mampu mengikut suruhan suami yang kita tak suka atau yang kita tak nak tapi baik untuk kita. contohnya, suami tak bagi tgok wayang, kita ikut cakap suami..itulah namanya taat..bukan ketika mana kita mengikut cakap suami dlm perkara yg memang kita suka contohnya, suami bagi duit suruh belanja, kita amek..:) - faham ke??? sorry kalo ayat berbelit-belit..hehehe..

# Cara isteri untuk memujuk suami ialah melalui akhlak dan layanan yang baik, bukan sekadar ucapan..jika dapat bg layanan yg terbaik, x perlu minta ape yg kita nak, jeling je suami dah faham. sampai2 kat umah je, barang yang kita nak, ada kat atas meja..is it true man? :) ustaz yg cakap camtu..bukan sy..sy xda pengalaman kawen lg..:)

# Jika isteri ada sesuatu yg x puas hati untuk diluahkan, jgn marah2..jgn kasar2..jgn muncung2..lelaki tak suka..luahkan dgn lembut dan penuh kasih sayang agar si suami mengerti perasaan isteri.. (sy setuju, tp kdg2 perempuan ni emo sket..sket ke? hehe..sabar2..)

# Pasangan masing2 adalah yg kedua. Ustaz cakap, isteri ustaz adalah isteri kedua ustaz dan ieteri ustaz cakap, Ustaz adala suami kedua dia seba...yang pertama bg mereka adalah ISLAM...subhanallah..jika suami isteri faham ttg ini, InsyaAllah hal2 lain dlm rumah tangga akan beres..:)

# Persiapkan diri kita dr sekarang, bukan sekadar fizikal, tp juga spiritual, keimanan, kematangan. Ustaz cakap nak tau kita matang or tak tgok diri kita kat umah camne..kalo kat universiti kita lah Presiden 5 buah persatuan, tp kat umah bangun lambat, tolong parents malas, tgok TV je keje..hmm...matang ke?? Kalo kat umah kita mcm tu, jgn salahkan mak ayah bila kita mitak kawen, mak ayah tak bg..:) - erkkk..

# Perempuan yg baik untuk lelaki yg baik dan lelaki yg baik untuk perempuang yg baik dan begitulah sebaliknya. byakkan berdoa. Jgn tergesa2. kita rasa, kita dah bersedia tp jodoh x sampai2. Itu yg kita rasa..Allah rasa??? Mungkin kita belum betul2 bersedia. Setiap org dijadikan berpasangan. InsyaAllah waktunya akan tiba..sabar.....=)

# Beberapa buka yg ustaz suggest:

- Why men cannot listen, women cannot read map
- Why men want sex, women need love
(both buku english tp sgt membantu dlm memahami psikologi psgn. tp sy lupa lak author nye..sorry...)
- Temasya ke syurga (indonesia)

~~~tu je kot perkongsian tuk kali ni..harap ada manfaat yg pembaca dapat..ape sy rase skrg ialah penat...esok kelas at 8 a.m..alamak dah lambat..mata dah vibrate..till then, wassalam~~~~

9 comments:

Unknown said...

salam. ala.. dia tak masukkan ciri2 dapat tarbiyah.. he-he

bagus malam2 tulis benda baik atau ada unsur2 dakwah. kot2 meninggal waktu tido. he-he :)

H A N said...

tenkiu vm for this sharing. rasa rugi gila x dapat p ritu... =D

luahan:
kita semua nak kan pasangan yg soleh solehah, tapi, rasa macam :
"Bley ke dapat?aku ni kan jahat..."
takut jugak bila kita b'perangai buruk ni, macamtu lah nnT pasangan kita, hu3...

Laut biru said...

dila: ustaz lebih fokus pada org yg dah bersedia tuk kawen cuma tak ada calon lagi..mgkin ustaz nak gune pendekatan yg lebih general..ustaz ngajar kat intec UITM..huhu..wallahu'alam..

hanif: betol tu..tiap kali buat benda x baik, mesti terpikir pasangan kite pun will b at d same state..

Husna Hazim said...

Suka part suami dan isteri pertama adalah ISLAM..cute n mendalam maksudnya..

lili said...

asyik citer kahwen jerk

Laut biru said...

lili: erkk..asyik citer bab kawen sebab mingggu ni byk program berkisar area tu..ana kongsi ape yg ana dapat dr program..insyaAllah pasni kite citer smtg lain...:)

lili said...

okay. bosan jugak asyikk citer kahwen. nk baca topic2 yang laen =)

mentari suci said...

menarik skali..mudah tok memahami tp sukar untuk dilakukan..yela masih serba kekurangan..arap mndpat pasangan yg sma2 mencintai Dia..ameen

Laut biru said...

ameen..same2 kite usha dan doa..