Friday, February 25, 2011

Renungan..

Salam para pengunjung blog sy..'asif..dah lame x update..blok baru bermula dgn byk tanggungjawab yg perlu diselesaikan..program tarbiyyah dan ditambah dgn persiapan untuk 2 exam besar yg bakal tiba 2 bulan dari sekarang..walaupun itu sepatutnya tak dijadikan sebagai alasan untuk menulis..:)

Hari ni, hanya sekadar ingin sama2 kita renungkan beberapa ayat cinta dari Allah. yg pastinya kita pernah baca namun mungkin hanya sekadar baca tanpa memahami maksudnya..Dari surah al-isra' ayat 18-20 Allah berfirman:

" Barangsiapa mengkehendaki kehidupan sekarang (duniawi), maka kami segerakan baginya (di dunia) ini apa yang Kami kehendaki bagi orang yang Kami kehendaki. kemudian, Kami sediakan baginya (di akhirat) neraka jahanam; dia akan memasukinya dalam keadaan tercela dan terusir."

" dan barangsiapa menghendaki kehidupan akhirat dan berusaha ke arah itu dengan bersungguh-sungguh, sedangkan dia beriman, maka mereka itulah orang yang usahanya di balas dgn baik."

" kepada masing2 (golongan), baik (golongan) ini (yg menginginkan dunia) mahupun (golongan) itu (yang menginginkan akhirat), Kami berikan bantuan dari kemurahan Tuhanmu. dam kemurahan Tuhanmu tidak dapat dihalangi."

Jadi, apa yg kita dapat dari ayat2 Allah di atas? Kalau bg sy, maksudnya Allah cakap kalo sesape yg nak sbgt dgn dunia tanpa menghiraukan akhirat, ambik lah! Allah bleh bg. free of charge! tapi tunggulah azab Allah kat akhirat nanti.

Dan sesiapa yg berusaha untuk kehidupan akhirat di dunia ni, Allah akn bg balsan yg setimpal dgn ushanya. kalo kite tgok kat sini, Allah tak melihat kepada hasil, tetapi kepada usaha kite. mungkin kite x mampu jadi seorang ulama, tp sy pasti bahawa tiap dari kita mampu untuk berusaha semaksimum mungkin kerana Allah jadikan kita sbg sebaik2 makhluk. punya akal, hati dan jasad sbg potensi untuk merealisasikan tujuan penciptaan kita.

dan kedua2 golongan ni Allah berikan pertolongan kerana Allah Maha Pemurah. Pada yg nak dunia, walaupun x pernah ingat Allah, Allah still bg nikmat. Dibutakan mata hatinya supaya tak dapat melihat kemurkaan Allah. Pada yg cintakan akhirat, berbahagialah kerana Allah sentiasa bersama kalian...Wallhu'alam..:)


# Mood hari ni: sgt2 merindui Rasulullah...Ya Rasulullah, moga bertemu di syurga..ameen..:)

5 comments:

Unknown said...

salam. lama tak pi blog ko. :P

weh, tukar link kat 'my blog list' ko tu.. adilahrafiah.blogspot.com

* menembak do'a ke langit memohon berjumpa Rasulullah di syurga *

SyahmiFikri said...

alhamdulillah!!

sayu!! rindu pada rasulullah!!

org mampu menitis kan air mata tiap kali berbicara ttg Rasulullah!!

begitu agung-Nya cinta Rasulullah!

Laut biru said...

dil: baek la mak cik...:)

syahmi: betol3..insan paling dicintai..:)

mentari suci said...

btol2..smoga semua umat Islam dpt jmpe Rasulullah di sana nanti..ameen..=)

Laut biru said...

mentari suci: InsyaAllah..Ameen..:)